..."ale v době apoštolů neexistovalo jasné dogmatické vyjádření Trojice...."...
Pochopitelně!
Lidi z přísně monoteistického prostředí by mátla nepochopitelnost tohoto tajemství - bylo zde reálné nebezpečí zabředávat do hereze triteismu. Proto musel být nejdříve seslán církvi Duch svatý a až ten je vyučil těmto věcem - až jim byli schopni alespoň částečně porozumět.
(J 14,20) V onen den poznáte, že já jsem ve svém Otci, vy ve mně a já ve vás. Kdo má moje přikázání a zachovává je, ten mě miluje. A kdo mě miluje, bude milován od mého Otce; i já ho budu milovat a zjevím mu sám sebe.“ Juda, ne ten Iškariotský, mu řekl: „Pane, co se stalo, že chceš zjevovat sám sebe nám, a ne světu?“ Ježíš mu odpověděl: „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo, a můj Otec ho bude milovat; přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek. Kdo mne nemiluje, nezachovává má slova. A slovo, které slyšíte, není moje, ale Otce, který mne poslal.“ „Toto jsem vám pověděl, dokud zůstávám u vás. Ale Zastánce, Duch Svatý, kterého Otec pošle v mém jménu, ten vás naučí všemu a připomene vám všechno, co jsem vám řekl.
Pán Ježíš tedy odchází k Otci, aniž by zcela dokončil "koncept svojí věrouky" - nechává to za sebe dokončit Ducha svatého.
(J 16,12 ...) „Ještě vám mám mnoho co říci, ale nemůžete to nyní snést. Když však přijde On, Duch Pravdy, uvede vás do veškeré pravdy, neboť nebude mluvit sám ze sebe, ale bude mluvit to, co uslyší; oznámí vám i to, co má přijít. On mne oslaví, neboť z mého vezme a oznámí to vám.
Všechno, co má Otec, je mé; proto jsem řekl, že z mého bere a vám to oznámí.“
|