 |
Právě je 160 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 129835160 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Život víry: Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? OTEC nebo TROJICE ??
Vloženo Pátek, 13. červen 2025 @ 00:41:25 CEST Vložil: Tomas |
poslal rosmano
Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? O T E C nebo T R O J I C E ??
"Když to Ježíš pověděl, zvedl oči k nebi a řekl: "OTČE, ....... aby poznali TEBE JEDINÉHO PRAVÉHO BOHA..." (Jan 17,3)
"Pro nás je ale jen JEDINÝ BŮH - OTEC" (1 Kor 8,6) - ap. Pavel
Pokud Pán Ježíš by měl být Bůh -> pak Bůh OTEC není Jediný pravý Bůh.
Pokud víceosobový Bůh (božstvo) je Jediný Pravý Bůh, -> pak Bůh Otec není Jediný Pravý Bůh
Trinitariáni popírají, že Otec sám jeden je JEDINÝ PRAVÝ BŮH. Popírají Ježíšova slova i slova apoštolů. A také slova samotného Boha, Boha Jahve. Boha Izraele.
To, co dělají ti, kdo prosazují Boha ve 3 osobách, je pokus vytvořit jiného Boha na místo Jediného Pravého Boha - OTCE. Je to degradace a zneuctění Jediného Pravého Boha.
Trinitariáni prohlašují, že víceosobový Bůh je biblický. Opravdu ? Co k tomu říká Bůh v Bibli ? Ex 20:2: „Já jsem Jahve, tvůj Bůh, který tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. 3 Nebudeš mít jiné bohy přede mnou.
Bůh neříká : MY jsme Jahve, nýbrž JÁ jsem Jahve. Pokud by Bůh - Jahve, byl multipersonální Bůh, představoval by se MY Jahve.
Dt 6:4: Slyš, Izraeli: Jahve, náš Bůh, je jediný Jahve. Dt 6:4: Slyš, Izraeli, Hospodin (Jahve) Bůh náš, Hospodin jeden jest. Dt 32:6: Takto odplácíte Hospodinu (Jahve), lide bláznivý a nemoudrý? Cožpak není on tvým OTCEM, který tě vytvořil, který tě učinil a upevnil? Mal 2:10: Což nemáme všichni jednoho OTCE? Cožpak nás nestvořil JEDEN BŮH?
Jasná, zřetelná svědectví, že BŮH je náš OTEC. Pokud Bůh OTEC je Jediný pravý Bůh, což je, pak víra v 3 osobového Boha je idolatrie.
Ježíš říká : Modlete se takto : OTČE NÁŠ, který jsi v nebesích...
a také : Jdi k mým bratřím a řekni jim: ‚Vystupuji k OTCI SVÉMU i k OTCI VAŠEMU, k Bohu svému i k Bohu vašemu.‘
Náš Bůh je OTEC. Náš Bůh není TROJICE.
Tyto jasné skutečnosti jsou zpřevráceny, pervertovány věřícími ve smýšlený konstrukt - Trojici.
Pro trinitární věřící titul Bůh Otec je dobrý pouze k odlišení od dalších 2 bohů ( božských osob) Syna a Ducha svatého. To ovšem není biblické učení. To jsou výmysly ze 4. století AD. Jak ve Starém zákoně, tak v Novém zákoně pouze BŮH OTEC je Jediným Pravým Bohem. On nás stvořil, On nám dal život, On se o nás stará... Bůh je náš nebeský Otec.
Všechny pokusy vytvářet konstrukce nějaké smýšlené Trojice a protlačovat Pána Ježíše - Boha, jsou zneuctění JEDINÉHO PRAVÉHO BOHA, jsou idolatrie. Jsou popřením skutečností, že pouze OTEC je JEDINÝ PRAVÝ BŮH.
Jak nám o tom svědčí samotný Bůh Jak nám o tom svědčí Pán Ježíš Kristus Jak nám o tom svědčí apoštolové
|
Re: Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? OTEC nebo TROJICE ?? (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 13. červen 2025 @ 08:36:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Celý tento článek je vlastně nepochopením - protestuje se tu v něm proti trojbožství, proti herezi triteismu.
Boží Trojice je však pořád jen jeden Bůh - nikoli tři různí bohové! |
Re: Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? OTEC nebo TROJICE ?? (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Pátek, 13. červen 2025 @ 13:24:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Ale ne, Stando. To jsi asi špatně četl.
Už ten nadpis je jasný a jednoznačný a říká, o co v tom článku jde: Je JEDINÝ PRAVÝ BŮH Bůh Otec anebo Bůh Trojice ?
|
]
Re: Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? OTEC nebo TROJICE ?? (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 16. červen 2025 @ 10:12:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nebeský Otec je jediný pravý Bůh. Nebeský Syn je jediný pravý Bůh.
Duch svatý je jediný pravý Bůh.
Ježíšovo lidství pak "stojí po Boží pravici" - po pravici tohoto jediného Boha Otce, Syna a Ducha svatého. Tomuto Ježíšovu lidství byla Bohem dána veškerá moc na nebi i na zemi - tedy i vláda nad anděly v nebi! Až dokud
Ve jménu tohoto jediného Boha Otce, Syna a Ducha svatého jsme byli pokřtěni (Mt 28,19).
(Žd 1,5 ...) Neboť kterému z andělů kdy řekl: ‚Ty jsi můj syn, já jsem tě dnes zplodil‘? A opět: ‚Já mu budu otcem a on mi bude synem‘? A opět, když uvádí Prvorozeného do světa, praví: ‚Ať se mu pokloní všichni andělé Boží.‘ O andělech sice říká: ‚On činí své anděly závany větru a své služebníky plamenem ohně,‘ avšak o Synovi: ‚Tvůj trůn, Bože, je na věky věků a žezlo přímosti je žezlem tvého království. Miloval jsi spravedlnost a nenáviděl nepravost; proto pomazal tě, Bože, Bůh tvůj olejem veselí nad tvé společníky.‘ A: ‚Ty, Pane, jsi na počátku založil zemi a nebesa jsou dílem tvých rukou. Ona pominou, ty však zůstáváš; všechna jako roucho zestárnou a jako plášť je svineš, jako roucho budou i proměněna. Ty však jsi stále tentýž a tvá léta nepominou.‘ A kterému z andělů kdy řekl: ‚Seď po mé pravici, dokud nepoložím tvé nepřátele za podnož tvých nohou‘?
|
]
Re: Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? OTEC nebo TROJICE ?? (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Pondělí, 16. červen 2025 @ 15:41:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Tři Jediní Praví Bohové jsou nesmysl. Protimluv, Oxymorón.
Jestli je někdo Ježíšem i apoštoly pojmenován jako Jediný Pravý - > tak tím se vylučuje všechny spekulace o nějakých možných dalších Pravých. Natož o Jediných :-)). Tak uvažovat mohou lidé, co pobývají v blázinci...
|
]
Re: Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? OTEC nebo TROJICE ?? (Skóre: 1) Vložil: mikim v Úterý, 17. červen 2025 @ 08:37:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jan 6:46 ukazuje důvěrný vztah, který měl Ježíš s Bohem. Ježíš měl úroveň intimity, kterou nikdo nikdy předtím ani potom s Bohem nezažil. Ježíš odhalil blízkost, kterou měl s Bohem, ve svém dialogu s lidmi poblíž Galilejského jezera, davem, který zahrnoval židovské vedení, učedníky a přihlížející, tím, že jim nadále říkal, i když poněkud zastřeným způsobem, že on je zaslíbený Mesiáš. . Ti, kteří měli pokorné srdce, poslouchali, zatímco ti, kteří nebyli pokorní k pravdě, reptali nebo odešli. Kompletní dialog Ježíše a židovského davu je pokryt v Janovi 6:25-70.
Ježíš naznačoval, že je Mesiáš v mnoha ohledech. Řekl, že Bůh na něj vložil svou pečeť, což znamená, že Ježíš měl Boží pečeť pravosti a schválení (Jan 6:27). Řekl, že dělat Boží dílo znamená v něj věřit (Jan 6:29). Řekl, že je Chléb života a lidé, kteří ho jedli, nikdy nebudou hladovět (Jan 6:35; srov. Jan 6:48, 51). Také řekl, že lidé, kteří věří v „Syna“, budou mít život v budoucím věku, protože je vzkřísí z mrtvých (Jan 6:40, 44, 47, 54). Tento nepřímý způsob vyučování byl typický pro způsob, jakým Ježíš mluvil – jasně naznačoval pravdu, že je Mesiáš, takže lidé se srdcem pro Boha mohli slyšet a věřit, ale neřekl to tak jasně, aby své odpůrce nutil out-and-out showdown. Jeho odpůrci většinou nemohli pochopit, co říkal, a nakonec se o tom hádali (Jan 6:41-44).
Někteří lidé z Jana 6:46 vyvozují, že Ježíš musí být Bůh, nebo že přinejmenším existoval před svým narozením, protože řekl, že „viděl Otce“. Tento verš však nemá nic společného s Trojicí nebo preexistencí. Jednak by Ježíšovo publikum nepochopilo, že jeho výrok je o něm jako o členu Trojice, protože takový koncept byl Ježíšovu publiku cizí, a navíc lidé neočekávali Mesiáše, který by byl také Bohem. Naproti tomu v kultuře se předpokládalo, že Mesiáš bude vůdcem a vládcem, který bude mít důvěrný vztah s Bohem. Takže to, co jim Ježíš říkal, mohlo být a pravděpodobně bylo některými jeho posluchači správně pochopeno. Biblický záznam se však nezaměřuje na průměrného člověka v publiku, ale na náboženské vůdce, které Bible označuje jako „Židy“ (Jan 6:41, 52). Vzhledem k tomu, že téměř všichni Ježíšovi posluchači byli Židé, je učencům dobře známo, že výraz „Židé“ se používal k označení náboženských vůdců, jako jsou nejvyšší farizeové a saduceové.
Klíčem k pochopení Jana 6:46 je vědět, že výraz „vidět Otce“ se nevztahuje na vidění fyzickýma očima, ale přeneseně na „poznání Otce“. Ježíš poznal Boha ne proto, že žil a mluvil s Bohem v nebi před svým narozením na zemi, ale proto, že se Bůh zjevil Ježíši jasněji než komukoli jinému. Ježíš to objasnil v jiných učeních, když řekl: „Neboť Otec miluje Syna a ukazuje mu vše, co činí…“ (Jan 5:20).
V hebrejštině i řečtině slova, která se v Bibli překládají jako „vidět“, často znamenají „vědět nebo si uvědomit“. Hebrejské slovo ra'ah se používá pro jak vidět očima, tak něco vědět nebo to vnímat (Gn 16:4; 2M 32:1; Nm 20:29). Podobně řecké slovo horaō (#3708 ὁράω), přeložené jako „vidět“ v Janovi 1:18, 6:46; a 3. Jana 1:11 může znamenat „vidět očima“ nebo „vidět myslí, vnímat, vědět“. Dokonce i v angličtině je jedna z definic pro „vidět“ „vědět nebo rozumět“. Například, když dva lidé o něčem diskutují, jeden může říct druhému: „Chápu, co tím myslíš.
Použití „vidět“, jak se to týká „vědění“, se nachází na mnoha místech v Novém zákoně. Například Ježíš řekl Filipovi: „…Kdo viděl mne, viděl Otce…“ (Jan 14:9). Zde je opět slovo „vidět“ použito k označení „vědět“. Každý, kdo znal Ježíše (nejen ti, kdo ho „viděli“), poznal Otce. Ve skutečnosti to Ježíš dal jasně najevo o dva verše dříve, když řekl Filipovi: „Kdybyste mě znali, znali byste i mého Otce. Od této chvíle ho znáte a viděli jste ho“ (Jan 14:7). V tomto verši Ježíš říká, že ti, kdo ho znají, „viděli“ Otce.
Dalším veršem, který používá slovo „vidět“ ve smyslu „známý“, je Jan 1:18: „Boha nikdo nikdy neviděl; jednorozený Syn, který je v nejdůvěrnějším vztahu s Otcem, vysvětlil mu. Fráze „viděl Boha“ je syntakticky paralelní s frází „vysvětlil Ho“ a obě fráze odkazují na roli, kterou Ježíš, jediný Syn, splnil. Žádný člověk Boha plně neznal, ale Ježíš Ho dal poznat.
V celém Starém zákoně bylo to, co lidé věděli o Bohu, velmi omezené. Ve 2. Korintským 3:13-16 se ve skutečnosti zmiňuje o tom, že i dnes mají Židé, kteří odmítají Krista, na srdci závoj. Plné poznání, „pravda“ o Bohu, přišla skrze Ježíše Krista (Jan 1:17). Byl to on, kdo „viděl“ (plně pochopil) Boha, a pak učil ostatní – což je to, co říká Jan 1:18. Než přišel Ježíš Kristus, nikdo ve skutečnosti neznal Boha takového, jaký ve skutečnosti je, milujícího nebeského Otce, ale Ježíš Kristus „viděl“ (poznal) Boha důvěrně, protože Otec se mu zjevil způsoby, které nikdo jiný nikdy nepoznal.
Zatímco výraz „vidět“ se může vztahovat k fyzickému „vidět“ nebo přeneseně „vědět“, v Písmu se vyskytují případy, kdy se říká, že někdo „viděl“ Boha. Více informací o pasážích, kde se říká, že někdo „viděl“ Boha, viz komentář ke Genesis 18:1 a Skutky 7:55, které hovoří o tom, že se Bůh zjevuje lidem. |
]
|
|
Re: Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? OTEC nebo TROJICE ?? (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 13. červen 2025 @ 08:43:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | ..."Jak nám o tom svědčí Pán Ježíš Kristus ...."...
Pokud by byl Pán Ježíš Kristus pouze člověkem - je logicky nemožné, aby nám svědčil o Bohu Otci. Člověk totiž může svědčit jenom o své zkušenosti - o tom, co sám viděl a prožil.
Jinak se nejedná o svědectví, ale o chiméry, o představy, o fantazii. Svědectví je o prožitku, o osobní zkušenosti.
(J 6,46) Ne že by někdo Otce viděl, kromě toho, kdo je od Boha; ten viděl Otce.
|
Re: Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? OTEC nebo TROJICE ?? (Skóre: 1) Vložil: mikim v Pátek, 13. červen 2025 @ 22:35:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Jan 6:46 ukazuje důvěrný vztah, který měl Ježíš s Bohem. Ježíš měl úroveň intimity, kterou nikdo nikdy předtím ani potom s Bohem nezažil. Ježíš odhalil blízkost, kterou měl s Bohem, ve svém dialogu s lidmi poblíž Galilejského jezera, davem, který zahrnoval židovské vedení, učedníky a přihlížející, tím, že jim nadále říkal, i když poněkud zastřeným způsobem, že on je zaslíbený Mesiáš. . Ti, kteří měli pokorné srdce, poslouchali, zatímco ti, kteří nebyli pokorní k pravdě, reptali nebo odešli. Kompletní dialog Ježíše a židovského davu je pokryt v Janovi 6:25-70.
Ježíš naznačoval, že je Mesiáš v mnoha ohledech. Řekl, že Bůh na něj vložil svou pečeť, což znamená, že Ježíš měl Boží pečeť pravosti a schválení (Jan 6:27). Řekl, že dělat Boží dílo znamená v něj věřit (Jan 6:29). Řekl, že je Chléb života a lidé, kteří ho jedli, nikdy nebudou hladovět (Jan 6:35; srov. Jan 6:48, 51). Také řekl, že lidé, kteří věří v „Syna“, budou mít život v budoucím věku, protože je vzkřísí z mrtvých (Jan 6:40, 44, 47, 54). Tento nepřímý způsob vyučování byl typický pro způsob, jakým Ježíš mluvil – jasně naznačoval pravdu, že je Mesiáš, takže lidé se srdcem pro Boha mohli slyšet a věřit, ale neřekl to tak jasně, aby své odpůrce nutil out-and-out showdown. Jeho odpůrci většinou nemohli pochopit, co říkal, a nakonec se o tom hádali (Jan 6:41-44).
Někteří lidé z Jana 6:46 vyvozují, že Ježíš musí být Bůh, nebo že přinejmenším existoval před svým narozením, protože řekl, že „viděl Otce“. Tento verš však nemá nic společného s Trojicí nebo preexistencí. Jednak by Ježíšovo publikum nepochopilo, že jeho výrok je o něm jako o členu Trojice, protože takový koncept byl Ježíšovu publiku cizí, a navíc lidé neočekávali Mesiáše, který by byl také Bohem.
Naproti tomu v kultuře se předpokládalo, že Mesiáš bude vůdcem a vládcem, který bude mít důvěrný vztah s Bohem. Takže to, co jim Ježíš říkal, mohlo být a pravděpodobně bylo některými jeho posluchači správně pochopeno. Biblický záznam se však nezaměřuje na průměrného člověka v publiku, ale na náboženské vůdce, které Bible označuje jako „Židy“ (Jan 6:41, 52). Vzhledem k tomu, že téměř všichni Ježíšovi posluchači byli Židé, je učencům dobře známo, že výraz „Židé“ se používal k označení náboženských vůdců, jako jsou nejvyšší farizeové a saduceové.
Klíčem k pochopení Jana 6:46 je vědět, že výraz „vidět Otce“ se nevztahuje na vidění fyzickýma očima, ale přeneseně na „poznání Otce“. Ježíš poznal Boha ne proto, že žil a mluvil s Bohem v nebi před svým narozením na zemi, ale proto, že se Bůh zjevil Ježíši jasněji než komukoli jinému. Ježíš to objasnil v jiných učeních, když řekl: „Neboť Otec miluje Syna a ukazuje mu vše, co činí…“ (Jan 5:20).
V hebrejštině i řečtině slova, která se v Bibli překládají jako „vidět“, často znamenají „vědět nebo si uvědomit“. Hebrejské slovo ra'ah se používá pro jak vidět očima, tak něco vědět nebo to vnímat (Gn 16:4; 2M 32:1; Nm 20:29). Podobně řecké slovo horaō (#3708 ὁράω), přeložené jako „vidět“ v Janovi 1:18, 6:46; a 3. Jana 1:11 může znamenat „vidět očima“ nebo „vidět myslí, vnímat, vědět“. Dokonce i v angličtině je jedna z definic pro „vidět“
„vědět nebo rozumět“. Například, když dva lidé o něčem diskutují, jeden může říct druhému: „Chápu, co tím myslíš.
Použití „vidět“, jak se to týká „vědění“, se nachází na mnoha místech v Novém zákoně. Například Ježíš řekl Filipovi: „…Kdo viděl mne, viděl Otce…“ (Jan 14:9). Zde je opět slovo „vidět“ použito k označení „vědět“. Každý, kdo znal Ježíše (nejen ti, kdo ho „viděli“), poznal Otce. Ve skutečnosti to Ježíš dal jasně najevo o dva verše dříve, když řekl Filipovi: „Kdybyste mě znali, znali byste i mého Otce. Od této chvíle ho znáte a viděli jste ho“ (Jan 14:7). V tomto verši Ježíš říká, že ti, kdo ho znají, „viděli“ Otce.
Dalším veršem, který používá slovo „vidět“ ve smyslu „známý“, je Jan 1:18: „Boha nikdo nikdy neviděl; jednorozený Syn, který je v nejdůvěrnějším vztahu s Otcem, vysvětlil mu. Fráze „viděl Boha“ je syntakticky paralelní s frází „vysvětlil Ho“ a obě fráze odkazují na roli, kterou Ježíš, jediný Syn, splnil. Žádný člověk Boha plně neznal, ale Ježíš Ho dal poznat.
V celém Starém zákoně bylo to, co lidé věděli o Bohu, velmi omezené. Ve 2. Korintským 3:13-16 se ve skutečnosti zmiňuje o tom, že i dnes mají Židé, kteří odmítají Krista, na srdci závoj. Plné poznání, „pravda“ o Bohu, přišla skrze Ježíše Krista (Jan 1:17). Byl to on, kdo „viděl“ (plně pochopil) Boha, a pak učil ostatní – což je to, co říká Jan 1:18. Než přišel Ježíš Kristus, nikdo ve skutečnosti neznal Boha takového, jaký ve skutečnosti je, milujícího nebeského Otce, ale Ježíš Kristus „viděl“ (poznal) Boha důvěrně, protože Otec se mu zjevil způsoby, které nikdo jiný nikdy nepoznal.
Zatímco výraz „vidět“ se může vztahovat k fyzickému „vidět“ nebo přeneseně „vědět“, v Písmu se vyskytují případy, kdy se říká, že někdo „viděl“ Boha. Více informací o pasážích, kde se říká, že někdo „viděl“ Boha, viz komentář ke Genesis 18:1 a Skutky 7:55, které hovoří o tom, že se Bůh zjevuje lidem. |
]
Re: Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? OTEC nebo TROJICE ?? (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 14. červen 2025 @ 07:56:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..." v Písmu se vyskytují případy, kdy se říká, že někdo „viděl“ Boha."... - říká Mikim.
Třeba tady?
(J 1,18) Boha nikdo nikdy neviděl; jedinečný Bůh, který je v lůnu Otcově, ten nám o něm pověděl.
Nebo tady?
(J 6,46) Ne že by někdo Otce viděl, kromě toho, kdo je od Boha; ten viděl Otce.
|
]
Re: Kdo je JEDINÝ PRAVÝ BŮH ? OTEC nebo TROJICE ?? (Skóre: 1) Vložil: mikim v Úterý, 17. červen 2025 @ 08:35:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Boha nikdo nikdy neviděl; jednorozený Syn, který je v nejdůvěrnějším vztahu s Otcem, vysvětlil mu.
"viděl Boha." V tomto případě „vidět Boha“ znamená znát Ho takového, jaký skutečně je, nevidět Ho očima. V mnoha jazycích je „vidět“ běžným idiomem pro „vědět“. V hebrejštině je jedna z definic pro „vidět“ (hebrejsky = ra'ah) „vidět, učit se, vědět“. Podobně řecké slovo přeložené jako „vidět“ ve verši 18 (horaō) může být „vidět očima“ nebo „vidět myslí, vnímat, vědět“. Dokonce i v angličtině je jedna z definic pro „vidět“ „vědět nebo rozumět“. Například, když dva lidé o něčem diskutují, jeden může říct druhému: „Chápu, co tím myslíš.
Použití „vidět“, jak se to týká vědění, se nachází na mnoha místech v Novém zákoně. Ježíš řekl Filipovi: „Kdo viděl mne, viděl Otce“ (Jan 14:9). Zde se opět slovo „vidět“ používá k označení vědění. Každý, kdo znal Krista (nejen ti, kdo ho „viděli“), poznal Otce. Ve skutečnosti to Kristus řekl o dva verše dříve, když řekl Filipovi: „Kdybyste mě skutečně znali, znali byste i mého Otce“ (Jan 14:7).
Dalším důkazem toho, že „vidět“ znamená „vědět“ v Janovi 1:18, je, že výraz „nikdo Boha neviděl“ je v kontrastu s výrazem „dal ho poznat“. Takže z kontextu a slovní zásoby v Janovi 1:18 můžeme vidět, že se nemluví o „vidět“ Boha vlastníma očima; říká se, že pravda o Bohu přišla skrze Ježíše Krista. Než přišel Ježíš Kristus, nikdo ve skutečnosti neznal Boha takového, jaký ve skutečnosti je, milujícího nebeského Otce.
Kromě toho však lidé skutečně viděli Boha v podobě, kterou na sebe dočasně vzal, aby mohl mít společenství s lidstvem. Nikdo nemůže vidět vše, čím Bůh je, a Jeho přirozeností je být pro lidi neviditelný, ale andělé jsou pro lidi přirozeně také neviditelní a dost často se utvářejí v lidské podobě a lidé je vidí. Bůh to také dělá. Textová poznámka NIV84 u Jana 1:18 je správná: „Někdy se ve SZ říká, že lidé viděli Boha (např. 2. Mojžíšova 24:9-11). Ale také je nám řečeno, že nikdo nemůže vidět Boha a žít (2M 33:20). Protože žádná lidská bytost nemůže vidět Boha takového, jaký ve skutečnosti je, ti, kdo viděli Boha, ho viděli v podobě, kterou na sebe dočasně vzal pro tuto příležitost.“
[Další informace o idiomatickém použití slova „viděno“ viz komentář k Lukáši 1:48. Další informace o idiomatickém použití slova „viděný“ a lidí, kteří viděli Boha, naleznete v komentáři ke Skutkům 7:55.]
"Jednorozený Syn." O původním čtení tohoto verše se vedou obrovské spory. V současné době některé řecké texty zní „Bůh“ a některé „Syn“. V určitém okamžiku byl řecký text změněn a buď „Syn“ nebo „Bůh“ je původní. Rukopisná evidence je rozdělena. Na toto téma bylo napsáno mnoho a čtenáři jsou vyzýváni, aby si přečetli některé z odbornějších knih a komentářů, které jdou hluboko do argumentů.
Po sečtení důkazy naznačují, že čtení „jednozplozený syn“ je pravděpodobnější původní než „jednozplozený Bůh“. Stručné shrnutí některých nejdůležitějších argumentů zní: za prvé, studium rozsahu Písma odhaluje, že Ježíš není Bůh. To je prosté čtení desítek veršů Písma. Nikde v
Písmu není popis Trojice, ani „hypostatického spojení“ nebo „vtělení“ a faktem je, že každý jednotlivý „text dokazující Trojici“ lze vysvětlit z pozice, že Ježíš je Synem Bůh, ne Bůh. Naproti tomu existují desítky logických bodů, které nelze vysvětlit, pokud je Trojice pravdivá, například proč Ježíš po svém vzkříšení mluvil o tom, že má „Boha“. Bůh nemá Boha – On je Bůh.
Za druhé, a to je velmi důležité, nikde v Bibli není žádná jiná zmínka o „jednozplozeném Bohu“, zatímco jiné johanské zmínky o „jednorozeném synovi“ (Jan 3:16, 18; 1. Jana 4:9) . Abychom tomuto argumentu plně porozuměli, musíme uznat, že Jan 3:16, 18 a 1. Jana 4:9 mají „syna“, nikoli „Boha“ a neexistuje žádný textový neshod. Takže zatímco Bible zplodila „Syna“ pouze třikrát (čtyři včetně
Jana 1:18), čtení „jedinečného Boha“ v Janovi 1:18 by bylo jediným výskytem tohoto čtení v Bibli, takže je velmi nepravděpodobné.
V souladu s výše uvedeným bodem je také skutečnost, že Janovo evangelium končí slovy: „Tato jsou napsána, abyste věřili, že Ježíš je Kristus, Syn Boží, a abyste vírou měli život v jeho jméno“ (Jan 20:31). Bylo by skutečně zvláštní, kdyby Jan v 1. kapitole řekl, že Ježíš byl Bůh, ale Janovo evangelium skončilo tím, že ukazuje, že Ježíš je Syn Boží. To by bylo ještě podivnější – upřímně řečeno příliš podivné, abychom tomu věřili – kdyby Ježíš byl Bůh a člověk musel věřit, že je Bůh, aby byl spasen. V tom případě mělo Janovo evangelium jasně říci že „tato jsou napsána, abyste věřili, že Ježíš je Bůh, a abyste vírou měli život v jeho jménu“.
Pokud člověk nemůže být spasen pouhou vírou, že Ježíš je „Syn“ Boží, pak to Jan 20:31 neměl říkat.
Mnoho učenců také souhlasí s Bartem Ehrmanem, že textové důkazy podporují slovo „Syn“, nikoli „Bůh“ v Janovi 1:18. Ačkoli se čtecí theos (Bůh) objevuje v alexandrijských textech, které jsou starší než západní a byzantské texty, a učenci je proto nejčastěji považují za původní čtení ve sporných verších, jsou chvíle, kdy alexandrijská čtení původní nejsou. Je třeba zvážit mnoho faktorů. Za prvé, alexandrijská čtení jsou starší, protože přežila v egyptských píscích, zatímco rané západní texty se rozpadly v klimatu, a proto musely být častěji kopírovány. Takže vyšší věk alexandrijských rukopisů sám o sobě nečiní alexandrijské rukopisy přesnějšími. Je třeba zvážit další věci.
Kromě toho existují některé alexandrijské texty, které zní „Syn“. Také, pokud by bylo „Bůh“ původním čtením, zdá se, zvláště s ohledem na touhu křesťanů ve třetím století podporovat Trojici, že západní, císařské a byzantské textové rodiny by měly více než několik rukopisů, které zněly „Bůh, “ koneckonců tomu ti teologové věřili, ale čtení „Bůh“ v těchto textových rodinách téměř úplně chybí. Bart Ehrman píše:
„Nejde pouze o případ jednoho čtení podporovaného nejstaršími a nejlepšími rukopisy a jiného podporovaného pozdním a podřadným, ale jednoho čtení, které se nachází téměř výhradně v alexandrijské tradici a další, které se vyskytuje sporadicky tam a prakticky všude jinde.
Kromě toho „Syn“ převládá nejen v řeckých rukopisech, ale také v latinských a syrských (aramejských) rukopisech a také převládá ve spisech církevních otců (ačkoli někteří mají také „Bůh“).
Dalším důvodem, proč věřit, že „Syn“ je původní, je slovo monogenēs („jedině zplozený“, ve skutečnosti odkazující na „jediného svého druhu“, někteří říkají „jedinečný“). Faktem je, že monogenēs může znamenat „jedině zplozený“ a toto použití se dokonale hodí k Ježíši Kristu jako Synu Božímu. Existuje pocit, že by tento verš mohl znít „jedinečný syn“, ale za jakým účelem? To, že slovo může něco znamenat, neznamená, že by se měla používat definice. Zde platí Occamova břitva, že jednodušší teorie jsou nejuspokojivější, pokud složitější teorie nemá větší vysvětlovací schopnost. Proč vytvářet obtížnou frázi „jedinečný syn“, když překlad „jediný zplozený syn“, který se vyskytuje na třech dalších místech v Janových spisech, je srozumitelný a biblický? Ano, Ježíš byl jedinečný, ale jako Syn (ne jako „Bůh“, protože pokud byl Ježíš jako součást Trojice jedinečný, pak jsou jedinečný i Otec a Duch svatý, kteří by vytvořili tři jedinečné bohy a zmařili účel použití „unikátní“ na prvním místě).
Dalším argumentem proti čtení „Bůh“ v Janovi 1:18 je skutečnost, že neexistuje žádný důkaz, že by někdo v kultuře doby, kdy Jan psal, rozuměl pojmu „zplozený Bůh“. Co by „monogenēs Bůh“ znamenal pro Židy a Řeky, kterým Jan psal? Měli bychom si pamatovat, že ačkoliv Jan jistě psal také pro křesťany, psal nevěřícím Židům a Řekům. Víme to, protože Jan končí své evangelium slovy: „Toto jsou však napsány, abyste věřili, že Ježíš je Kristus, Syn Boží“ (Jan 20:31). Co by tedy
„monogenēs Bůh“ znamenal pro tyto nevěřící Židy a Řeky? Rozhodně ne „zplozený“. Co je to „zplozený Bůh“? Ale „unikátní“ není o nic lepší. Židé již měli svého jediného Boha (Dt 6:4), který by byl podle definice jedinečný, a pro Řeky byl každý bůh nebo bohyně nějakým způsobem jedinečný. Pojem „jedinečného boha“ by tedy v kultuře nedával smysl, ale „jednorozený syn“ Boží by dával smysl.
Stojí za zmínku, že v době velkých christologických argumentů a rozvoje doktríny o Trojici existovaly způsoby, jak mohli teologové vysvětlit Ježíše jako „jedinečného Boha“, ale není důvod předpokládat, že když Jan psal, někdo by myslet takhle. To přispívá k důkazu, že „Bůh“ byl pozdější dodatek a „Syn“ byl původní.
Někteří moderní trinitáři tuto otázku obcházejí tvrzením, že monogenēs má ze své podstaty význam synovství (tedy NIV2011: „jediný a jediný syn, který je sám Bohem“). Problém s tím je, že se nejedná o legitimní překlad, ale o výklad z důvodu zaujatosti. Ve slově monogenēs není nic, co by vyžadovalo synovství. Používá se v řeckých spisech o živých i neživých předmětech. Překlady jako NIV2011 pouze vyjadřují jejich teologii, nepřekládají text.
Jiní trinitářští učenci se snaží tvrdit, že fráze v Janovi 1:18 jsou sérií apozic, které by zněly něco jako „ten jedinečný, Bůh, který je v lůnu Otce“. I ten překlad má problémy. Znovu, jak by mohl být Kristus „jedinečný“ a „Bůh“ zároveň? Znamenalo by to, že existovali tři jedineční bohové, což maří účel „jedinečnosti“. Zdá se, že teologové pouze naznačují, že přídavná jména jsou podstatná, protože se pokoušejí učinit jednoduché prohlášení, že Ježíš je „jednorozený Syn“, v souladu s jejich teologií, že Ježíš je Bůh a existuje Trojice.
Dalším důvodem pro upřednostňování „Syna“ před „Bohem“ je, že tento verš je o tom, že Bůh zjevil Ježíš (Jan 1:17), protože verš začínal větou, že „Boha“ nikdo nikdy neviděl. Nazvat Ježíše v tomto kontextu „jednozplozeným Bohem“ (nebo „jediným Bohem“) by vyvolalo vrozený rozpor. Pokud nemůžete vidět Boha, jak byste mohli vidět „jedinečného Boha? Pokud byste na druhou stranu mohli vidět „jedinečného Boha“, proč byste také nemohli vidět „Boha“ (zvláště proto, že podle definice „jedinečného“ je také Bůh Otec jedinečný)? Jednoduchá odpověď ve verši zní, že Syn není Bůh, a tak i když Boha nevidíme, můžeme vidět jednorozeného Syna, který dal poznat Boha. Faktem je, že čtení „jednorozený syn“ je textově podložené, z hlediska překladu v pořádku a v kontextu dává dokonalý smysl, dokonce i pro trinitáře.
Tvrdilo se, že „Bůh“ je pravděpodobné čtení, protože při pokusu o rekonstrukci původního textu písaři obvykle upravili těžší čtení, takže se četl snadněji. Písař, který čte „Bůh“, by to tedy změnil na „Syn“, protože „Syn“ bylo jednodušší čtení, a tak vzniklo čtení „Syn“. Zatímco zásada, že obtížnější čtení je obvykle původní, je často správná, v tomto případě by tato zásada neplatila, protože zákoníci měli teologický důvod pro změnu „Syna“ na „Bůh“ a vytvoření obtížnějšího čtení – svou víru v Trojice. Verše byly někdy pozměněny tak, aby podporovaly Trojici, jak téměř všichni moderní učenci připouštějí, že se to stalo s některými rukopisy 1. Jana 5:7-8 a mohlo se to záměrně stát v 1. Timoteovi 3:16. |
]
|
|
STÁLE SE POTÁCÍTE V KRUHU ! CHCETE NÁS DEBILIZOVAT ? (Skóre: 1) Vložil: Ekrazit v Pátek, 13. červen 2025 @ 13:23:10 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | STÁLE SE POTÁCÍTE V KRUHU ! CHCETE NÁS DEBILIZOVAT ? STÁLE JEDNO A TO SAMÉ - JAKO KDYŽ PŘESKAKUJE DESKA .
NA ZÁVĚR OTÁZKA : VOLÍTE LOSNU , NEBO MAŽŇÁKA ? ? ?
PŘEJI NÁDHERNÝ DEN ! A SLUNCE V DUŠI !
ecr |
STÁLE SE POTÁCÍTE EKRAZITE (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Pátek, 13. červen 2025 @ 13:26:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Na shledanou
Hezký den
|
]
|
|
Gn. 18; 1-3 (Skóre: 1) Vložil: Ekrazit v Úterý, 08. červenec 2025 @ 13:59:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Genesis 18, 1 [biblenet.cz] I ukázal se Hospodin Abrahamovi při božišti Mamre, když seděl za denního horka ve dveřích stanu. Genesis 18, 2 [biblenet.cz] Rozhlédl se a spatřil: Hle, naproti němu stojí tři muži. Jakmile je spatřil, vyběhl jim ze dveří stanu vstříc, sklonil se k zemi Genesis 18, 3 [biblenet.cz] a řekl: „Panovníku, jestliže jsem u tebe nalezl milost, nepomíjej svého služebníka.
ABRAHAM NEJDŘÍVE TY TŘI MUŽE OSLOVIL JAKO JEDNOHO ! ! ! CHYTRÉMU NAPOVĚZ . . .
ecr |
|
|
|
|